TREŚCI KSZTAŁCENIA I PRZEDMIOTY
PRZEDMIOT: PODSTAWY PSYCHOLOGII I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
1. Podstawy psychologii i komunikacji społecznej
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA
a) Psychologia społeczna – zagadnienia wstępne (definicje, koncepcje, obszar
zainteresowań)
b) Metody badawcze
c) Struktura i funkcjonowanie grup społecznych
PSYCHOLOGIA WPŁYWU SPOŁECZNEGO
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
a) Funkcje konfliktu
b) Konflikt międzygrupowy
c) Dynamika konfliktu
d) Style zarządzania konfliktem R. Blake i J. Mouton
e) Pozostałe sposoby rozwiązywania konfliktów
f) Negocjacje
g) Etapy negocjacji
h) Podstawowe techniki negocjacyjne
i) Komunikacja społeczna – ingracjacja i autoprezentacji
j) Autoprezentacja bezpośrednia i pośrednia
k) Mediacje i komunikacja perswazyjna
l) Czynniki powodujące wzrost efektywności komunikatów perswazyjnych
Efekty kształcenia: : rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku życia człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; oceny i diagnozowania sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. Znajomość zasad rządzących interakcjami społecznymi, Postawa prospołeczna wobec osób potrzebujących pomocy i wsparcia, Umiejętność przeciwdziałania zachowaniom antyspołecznym, stereotypom oraz uprzedzeniom.
PRZEDMIOT: PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA I ROZWOJU
2. Podstawy psychologii wychowania i rozwoju
PODSTAWY PEDAGOGIKI
a) Wychowanie i wychowawca
b) Błędy w procesie wychowawczym
c) Zasady obowiązujące w wychowaniu
PODSTAWY PSYCHOLOGII ROZWOJU
a) Rozwój i zmiana rozwojowa
b) Czynniki społeczne w rozwoju dziecka
c) Ogólne prawidłowości rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
d) Teoria przywiązania
e) Teoria poznawczo-rozwojowa Piageta
f) Psychospołeczna teoria Eriksona
g) Rozwój moralny Kohleberga
h) Diagnoza rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
PODSTAWY PSYCHOLOGII WYCHOWANIA
a) Psychologia wychowawcza – zagadnienia definicyjne, pojęcie wychowania, działania
wychowawcze
b) Rodzina jako środowisko wychowawcze (typy i funkcje rodziny, rodzina
dysfunkcjonalna)
c) Postawy rodzicielskie i komunikacja w procesie wychowania
d) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
e) Pozarodzinne środowisko wychowawcze
Efekty kształcenia: zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej wychowania i rozwoju dziecka. Uczestnik szkolenia zdobędzie wiedzę z zakresu: pedagogiki, psychologii wychowania, psychologii rozwoju.Samodzielnego wiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi i edukacyjnymi; projektowania własnych rozwiązań problemów wychowawczych.
PRZEDMIOT: POSTĘPOWANIE Z NIELETNIMI, ELEMENTY SUICYDOLOGII
3. Postępowanie wobec nieletnich w systemie wymiaru sprawiedliwości, elementy suicydologii
POSTĘPOWANIE WOBEC NIELETNICH
a) Postępowanie wobec dziecka
b) Kontakt dziecka z wymiarem sprawiedliwości
c) Postrzeganie, pamięć i rozumowanie u dzieci
d) Standardy przesłuchań dziecka
e) Fazy kontaktu z dzieckiem
f) Umiejętności przydatne w kontakcie z dzieckiem
g) Kontakt z wymiarem sprawiedliwości jako sytuacja trudna
h) Problematyka urazu w postępowaniu prawnym
i) Postępowanie z dziećmi z zaburzeniami lękowymi
j) Stres u dzieci
AUTOAGRESJA I ZACHOWANIA SUICYDALNE (SAMOBÓJCZE)
a) Definicja, rodzaje i funkcje autoagresji
b) Definicja, rodzaje, motywy samobójstw
c) Sygnały ostrzegawcze zachowań samobójczych
Efekty kształcenia: zdobycie wiedzy i umiejętności do postępowania z nieletnim, który ma kontakt z wymiarem sprawiedliwości. Uczestnik pozna psychologiczne standardy przesłuchań dziecka. Zdobędzie wiedzę dotyczącą psychologii rozwoju, która ma wpływ na postrzeganie, pamięć i rozumowanie u dzieci pełniących rolę świadka. Tematyka szkolenia obejmuje bardzo ważne zagadnienie związane z autogaresją oraz zachowaniami suicydalnymi wśród młodzieży.
PRZEDMIOT: PODSTAWY MEDIACJI RODZINNYCH I MAŁŻEŃSKICH
4. Podstawy mediacji rodzinnych i małżeńskich
Moduł I: MEDIACJE RODZINNE I MAŁŻEŃSKIE
- Typologia mediacji
- Czym są usługi mediatorskie, funkcje i cele mediatora?
- Na czym polega wsparcie emocjonalne w pracy mediatora?
- Cechy efektywnego procesu mediacyjnego
- Etyka w zawodzie mediatora
- Komunikacja interpersonalna i asertywność – główne zasoby w pracy mediatora
- Dziecko w procesie mediacji
- Podstawy Psychologii Rodziny: Środowisko rodzinne, style wychowania i funkcje rodziny
- Uzależnienia w rodzinie
- Społeczne kompetencje mediatora : zarządzanie czasem i automotywacja
Moduł II: ELEMENTY PRAWA
-
Prawo – pojęcie i budowa
-
Przedmiotowe i podmiotowe ujęcie prawa
-
Norma prawna i przepis
-
Podział norm prawnych
-
Akty prawne i tekst prawny
-
Stosowanie i wykładnia prawa
-
Podział prawa na gałęzie
-
Źródła prawa
-
Sprawiedliwość prawa
Efekty kształcenia: Celem szkolenia pt. Mediacje rodzinne jest zapoznanie Kursantów z możliwościami zastosowania metody mediacji w sytuacjach sporów rodzinnych, środowiskach lokalnych, zabezpieczania kwestii konfliktowych podczas sytuacji pre – i post rozwodowej. Szkolenie uzupełnione jest o elementy prawa.