TREŚCI KSZTAŁCENIA I PRZEDMIOTY
PRZEDMIOT: TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ
- Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Kompensacja i profilaktyka w działaniach opiekuńczo-wychowawczych
- Psychologiczna koncepcja opieki i jej funkcje
- Zagadnienia potrzeb i metodyka ich zaspokajania
- Metody diagnozowania podopiecznego
- Analiza rysunków dziecka w diagnozowaniu jego potrzeb
- Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz prawa dziecka
Efekty kształcenia: zdobycie podstawowej wiedzy związanej z opieką i potrzebami oraz metodyką ich zaspokajania.
PRZEDMIOT: PODSTAWY KRYMINALISTYKI Z ELEMENTAMI PSYCHOLOGII ZEZNAŃ
2. Podstawy kryminalistyki z elementami psychologii zeznań
PODSTAWY TEORETYCZNE KRYMINALISTYKI
a) Kryminalistyka –główne pojęcia, funkcje i zastosowanie
b) Charakterystyka śladów kryminalistycznych
c) Dermatoskopia i daktyloskopia
d) Pierwsze czynności na miejscu zdarzenia
e) Oględziny rzeczy i miejsca zdarzenia
f) Dochodzeniowa analiza kryminalistyczna
ELEMENTY PSYCHOLOGII ZEZNAŃ
a) Kryteria oceny wiarygodności zeznań
b) Symptomy i rodzaje kłamstwa
c) Przesłuchiwanie metodami psychologicznymi (metoda reprodukcji i
asocjacji)
d) Psychologiczne standardy przesłuchania świadka
e) Standardy przesłuchań dziecka (schemat wywiadu z dzieckiem)
Efekty kształcenia: zdobycie wiedzy o zasadach i sposobach oraz metodach kryminalistycznych jak również o środkach rozpoznawania oraz udowadniania istnienia lub braku związku między osobami a zdarzeniami poprzez m.in. czynności dowodowe, przesłuchiwanie podejrzanych i świadków oraz oględziny miejsca zajścia przestępstwa. Tematyka szkolenia zawiera również elementy psychologii zeznań. Uczestnik szkolenia zdobędzie umiejętności związane z przeprowadzeniem i ocenieniem wiarygodności zeznań świadka.
PRZEDMIOT: PRAWNE I PSYCHOLOGICZNE METODY RESOCJALIZACJI Z PODSTAWAMI KRYMINOLOGII
3. Prawne i psychologiczne metody resocjalizacji z podstawami kryminologii
PRAWNE METODY RESOCJALIZACJI
a) Czynniki utrudniające proces resocjalizacji
b) Postępowanie w sprawach nieletnich
c) Środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji oraz przestępczości nieletnich
d) Postępowanie przed sądem – postępowanie wyjaśniające, opiekuńczo-wychowawcze,
poprawcze i odwoławcze
e) Postępowanie wykonawcze – środek poprawczy, środek przymusu
bezpośredniego wobec nieletniego
II. PSYCHOLOGICZNE METODY RESOCJALIZACJI
a) Metody resocjalizacji
b) Objawy niedostosowania społecznego
c) Typologie niedostosowania społecznego
d) Obserwacja psychologiczna
e) Wybrane zagadnienia z profilaktyki społecznej
III. PODSTAWY KRYMINOLOGII
a) Kryminologia jako dyscyplina naukowa
b) Pojęcie przestępstwa i kary
c) Pojęcie i opis zjawiska przestępczości
d) Szczególne czynniki etiologiczne przestępczości: narkotyki, alkohol, media
e) Wiktymologia
Efekty kształcenia: zdobycie podstawowej wiedzy z psychologicznych i prawnych metod resocjalizacji. Uczestnik szkolenia zapozna się m.in.: z środkami zapobiegania i zwalczania demoralizacji oraz przestępczości wśród nieletnich oraz metodami resocjalizacji. Tematyka szkolenia obejmuje również podstawy kryminologii i wiktymologii.
PRZEDMIOT: METODYKA PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ
4. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
METODYKA PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ
a) Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jako subdyscyplina pedagogiki
b) Prekursorzy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
c) Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
d) Placówki opiekuńczo-wychowawcze
e) Zagadnienia potrzeb i metodyka ich zaspokajania
f) Metody diagnozowania podopiecznego
g) Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
h) Charakterystyka opiekuna-wychowawcy
i) Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej
j) Plan jako opis i działanie
k) Projektowanie ofert edukacyjnych
l) Konspekt zajęć opiekuńczo-wychowawczych
Efekty kształcenia: przedstawienie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej jako subdyscypliny pedagogiki. Szkolenie zawiera opis pojęć pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, metod diagnozowania podopiecznych, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, a także planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.
PRZEDMIOT: PROFILAKTYKA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO, DIAGNOZA RESOCJALIZACYJNA
5. Profilaktyka niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży z elementami diagnozy resocjalizacyjnej
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO
a) Niedostosowanie społeczne i pojęcia pokrewne
• Wykolejenie
• Zachowania społecznie patologiczne
• Zachowania dewiacyjne
b) Zaburzenia w zachowaniu w kontekście niedostosowania
społecznego
• Zaburzenia zachowania przejawiane w roli ucznia
• Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jako szczególny
przypadek zaburzeń zachowania
• Techniki pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole
c) Etiologia niedostosowania społecznego
• Ewolucja poglądów na przyczyny niedostosowania
społecznego
• Czynniki środowiskowe niedostosowania społecznego (tkwiące
w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej)
d) Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu
• Profilaktyka i prewencja
• Strategie profilaktyczne niedostosowania społecznego
• Zadania profilaktyki dla wybranych przejawów
niedostosowania społecznego
ELEMENTY DIAGNOZY RESOCJALIZACYJNEJ
a) Wprowadzenie do diagnostyki resocjalizacyjnej
• Diagnostyka – diagnozowanie – diagnoza
• Charakter, funkcje, cechy diagnozy resocjalizacyjnej
• Proces i etapy diagnozy resocjalizacyjnej
b) Metody i techniki stosowane w resocjalizacji
• Metody, narzędzia i techniki w diagnozie resocjalizacyjnej
• Techniki w diagnozie resocjalizacyjnej (rozmowa, wywiad,
obserwacja, analiza wytworów, ankiety, testy i
kwestionariusze)
c) Narzędzia diagnostyczne w resocjalizacji – pomiar
niedostosowania społecznego
• Arkusz obserwacyjny T. M. Achenbacha
• Pojecie Skali Nieprzystosowania Społecznego
• Arkusz diagnostyczny D. H. Stotta
Efekty kształcenia: zapoznanie się z pojęciem i wskaźnikami niedostosowania społecznego oraz jego przeciwdziałaniem i profilaktyką. Uczestnik szkolenia zdobędzie wiedzę i umiejętności pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole. Zdobędzie wiedzę i umiejętności w zakresie diagnozowania, stosowania metod i technik, narzędzi badawczych w pomiarze niedostosowania społecznego.
PRZEDMIOT: DIAGNOSTYKA I PROGRAMOWANIE W RESOCJALIZACJI Z ELEMENTAMI PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ I WIKTYMOLOGII
6. Diagnostyka i programowanie w resocjalizacji z elementami profilaktyki społecznej i wiktymologii
PODSTAWY RESOCJALIZACJI
1. Model diagnozy
2. Procesy diagnozowania w resocjalizacji
3. Narzędzia diagnostyczne do pomiaru niedostosowania społecznego
4. Opis psychometryczny
5. Współpraca z rodziną i innymi podmiotami
ELEMENTY PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ I WIKTYMOLOGII
1. Profilaktyka społeczna
2. Wiktymologia
Efekty kształcenia: opis diagnostyki i programowania w resocjalizacji. Omówiono w nim model diagnozy, procesy diagnozowania w resocjalizacji, przykładowe narzędzia do diagnozowania pomiaru niedostosowania społecznego. Dodatkowo w szkoleniu zawarto wiedzę z zakresu profilaktyki społecznej i wiktymologii.